Naslov originala: Pattern Recognition (2003)
Autor: William Gibson
Evo sad sjedim za svojim vrlo klimavim stolom i
monitor se drma dok kuckam po tastaturi i spremam se da ispljujem knjigu koja
mi je bila nekako draga čim sam je prvi put ugledao. I sve mi nešto žao, jer,
na kraju krajeva, ipak mi je bila nekako draga čim sam je prvi put ugledao.
Pazite, molim
vas: Knjiga se zove Prepoznavanje
obrazaca (iliti Pattern Recognition
u originalu, što je još efektniji naslov), na koricama je stilizovana
plavo-zelena slika nekakvog velegrada (Njujork, pretpostavljam), autor je
Vilijam Gibson, a blurb New Yorkera hrabro
najavljuje: „Uznemirujuća vizija našeg
vremena.“ Gasp!
Okrenete na
zadnju stranu korica, a tamo – „Kejsi Polard... bla bla bla... tajanstvenih anonimnih video klipova koje
neko izbacuje na Internet... bla bla truć... marketing, globalizacija i
terorizam.. bla bla truć truć... ona
prati nagovještaje tajne koja je uznemirujuća itd. itd.“
Ispod toga još
blurbova:
„Ozbiljan
triler, postavljen u distopijsku sadašnjicu... raskošan i vješto vođen.“
„Toliko je dobro
da su uobičajeni superlativi nedovoljni.“ (ajde!)
„Gibson nam je
podario jedan od prvih autentičnih i vitalnih romana dvadeset prvog vijeka.“
„Elegantno,
opčinjavajuće... bla bla“.
Stvarno, reko bi
čovjek da mu je u ruke palo remek-djelo koje zasjenjuje kompletno dotadašnje
ljudsko stvaralaštvo, uključujući Bibliju, Mahabharatu, Ramajanu, naše epske
pjesme, Dostojevskog, Šekspira, Harmsa i Džejmsa Herberta. Mom oduševljenju
nije bilo kraja! Al oćeš đavola – iako sam se uvijek u životu držao pravila da
o knjizi treba suditi na osnovu korica, ponekad se to pokaže kao pogrešan
pristup.
Prije nego što
počnem nešto detaljnije da opisujem šta me je toliko iznerviralo, moram da
napomenem sljedeće: Do sada nisam čitao nijedan Gibsonov roman, ali pročitao
sam nekoliko kratkih priča i uglavnom su mi se svidjele jer mi prija ta njegova
cajberpank vizija. Pored toga, obožavao sam ekranizaciju njegove priče Džoni Mnemonik – vizuelno, mislim
jednostavno da kiberpank treba tako da izgleda na ekranu i tačka.
Međutim,
Prepoznavanje obrazaca nije kiberpank. Ovom mulcu je iz nekog razloga palo na
pamet da pod stare dane počne da se pravi pametan i piše neke savremene (as in
smještene u sadašnjicu) trilere. Nije to samo po sebi problem, naravno, već to
što je sve uradio na pogrešan način.
Prvo, za jednu
knjigu koja je toliko nabijena raznoraznim brendovima i trubi o marketingu i
sličnim stvarima, na koricama nalazim zapanjujuću količinu false advertisinga. Vrlo ironično, ili možda nije? U knjizi nema
apsolutno ništa uznemirujuće, a
pojmanje neka tamo „vizija našeg vremena“ (šta god to dođavola značilo). Možda
se to odnosi na to da nam je Gibson vrlo suptilno (nabrajanjem marke svega što se pojavljuje u knjizi, od
kompjutera do pertli) prikazao potrošačko društvo ili tako nešto? U tom
slučaju, ovo je naivnije od nekog tamo srednjoškolskog pismenog rada iz srpskog
na temu Proljeće je stiglo u naš grad i
sve je veselo i šareno i ptice cvrkuću.
No dobro, da se
mi ne bavimo onim što je autor htio da
kaže (to ionako zna samo on), već da vidimo šta je rekao. Dakle, ta njegova sumanuta opdsjednutost markama i tipovima
i opisima najsitnijih prokletih detalja (zar stvarno moramo da znamo koje su
boje bile pločice na podu neke proklete prostorije koja se pojavljuje u ukupno
jednom pasusu?) usporava pripovijedanje i nervira čitaoca (barem mene), tako da
sam nekoliko puta poželio da autora odalamim oklagijom po tikvi. On sasvim
sigurno smatra da mi moramo da budemo impresionirani njegovim poznavanjem svega i to mi redovno ide na živce. „Vidi
me, vidi šta ja sve znam! Tomi Hilfiger, to ti je kopija kopijine kopije! Prada
– no good!“ itd. Problem sa ovim napadnim pripovjedačkim urlanjem (koje
podsjeća na ono Nušićevo „ja imam nove pipe!“) je što to može da impresionira
samo potpune naivčine.
Kad smo već kod
toga, postoji još nekoliko pasusa gdje kroz dijaloge ili razmišljanja glavne
junakinje pisac prosipa neku kenjažu tipa „Mi nemamo budućnost, jer nam je
sadašnjost suviše nestabilna“ (za razliku od prošlih vremena koja su bila tako stabilna!) koja bi valjda trebalo
da da određenu „dubinu“ nečemu što je u suštini potpuno generički triler.
Još jedan
problem s Gibsonovim „ja imam nove pipe!“ pripovijedanjem je što kad se dočepa
nekog umjereno interesantnog poređenja, on ga zgrabi i ne pušta i ponavlja ga
ne dva ili tri puta nego pedeset hiljada puta.
Npr. negdje na početku knjige lukavo se dosjetio da Britaniju predstavi kao „svijet
u ogledalu“ (znate ono, auti idu lijevom stranom i tome slično) i to ne bi bilo
ništa sporno da poslije tu „svijet u ogledalu“ mantru nije ponavljao na svakoj
prokletoj stranici svoje proklete knjižurine. Ma goni se u materinu i ti i tvoj
svijet u ogledalu, gnjavatorčino!
Isto tako su mi
vanredno iritantne njegove iscjepkane rečenice. Primjer iz trećeg poglavlja:
Otišla je do Harvija Nikolsa i pozlilo joj je. Trebalo
je da pretpostavi šta će biti. S obzirom na to kako reaguje na brendove.
Ne, posljednje
dvije rečenice nikako nisu mogle da
budu spojene u jednu! Ili:
Nije išla na forum. Zbog mogućih referenci na sadržaj
segmenta.
Za ovo bi mu čak
i MS Word prijavio nekompletnu rečenicu i predložio da bude spojeno. Uvijek sam
za silovanje gramatike ako se time postiže neki kvalitetan efekt, ali ako je
taj efekt istovremeno silovanje mozga čitaoca, onda sam protiv.
Izuzimajući ove
sitnice, nemam većih zamjerki na stil pisanja. Na dva ili tri mjesta nalaze se
divno jednostavni a opet efektni opisi (npr. Tokio na dnu akvarijuma kišne svjetlosti,
e TO je bloody briljantno poređenje!“). Ostalo u dovoljnoj mjeri služi svrsi.
Valjda.
Problem dakle
nije stil nego sama priča, koja je jednostavno naopaka s koje god strane da je
zagledaš. Krenućemo od glavne junakinje. Ja ne pamtim kad sam vidio
izvještačenije stvorenje od ovog. Ona je zapravo čisti robot, ali ne kvalitetan
robot kao R. Danil Olivo ili Marvin ili oni iz Ratova zvijezda. Ovaj robot je
jedan kompletan iritantni davež. Do samog kraja knjige ona ne pokazuje
apsolutno nikakve emocije, na kraju se rasplače nekoliko puta, ali i kad plače
i dalje je kao robot. Prije nego što me, u ovo teško vrijeme potpune političke
korektnosti, spopadne neki zaštitnik prava robota, da se ogradim – nemam apsolutno
ništa protiv robota. Nisam robofob. Samo smatram da bi ljudska bića trebalo da
budu opisana kao ljudska bića, a roboti kao roboti. Ljudska bića mogu da budu
ovakva ili onakva, ali nekakve emocije
imaju. Apsolutno svi likovi
(uključujući ruskog mafijaša koji se pojavi na pet minuta i kaže ukupno tri
rečenice) životniji su od glavne junakinje, što je porazno.
Kad smo već kod
glavne junakinje – njeno ime je Kejsi Polard, ima 32 godine i radi kao neka
vrsta marketinškog konsultanta frilensera. Iz nekog razloga, ona je odlična u
prepoznavanju raznoraznih trendova („volim sve što vole mladi“) i nju angažuju
da procijeni hoće li nova verzija nekakvog logotipa biti uspješna or not.
Zanimljivost u vezi sa njom je što ima alergijsku reakciju na skoro sve
brendove, zato sa odjeće koju kupuje uklanja etikete i ostalo, a kad vidi neki
veliki simbol, odma joj ne bude dobro. U takvim trenucima ima svoju uzrečicu,
koja nije nešto fenomenalno tipa „Sto mu vampira“ već glasi „Popio je patku u
lice pri brzini od neznamnijakolko čvorova“. Lično smatram da je „sto mu
vampira“ mnogo bolja uzrečica, ali Gibson je drukčijeg mišljenja, tako da ćemo
se njegove patke dobro nagledati u ovoj knjizi. Da prostite na izrazu.
Meni je sama ova
postavka bila potpuno sumanuta i neuvjerljiva, doduše nemam blagog pojma o
medicini i psihologiji, pa se ograđujem. Možda nešto ovako stvarno i postoji,
ali svakako je vrlo neobično. Doduše, ko sam uopšte ja da se javljam, sa svojim
strahom od zvuka koji se prostire van prostorije u kojoj je nastao i sa
izbjegavanjem stajanja na ivice ploča na trotoaru?
Iritantnost
glavne junakinje donekle je umanjena činjenicom da se stalno tušira, što nije
toliko značajno za samu knjigu koliko za nastupajuću filmsku vezriju, za koju
se nadamo da će da prikaže bar dvije ili tri od tih scena. Pored toga, bitna
značajka je da joj je otac (čuveni obezbjeđivač američkih ambasada i guru za
sikjuriti) nestao 11. septembra, ali ne u direktnoj vezi sa rušenjem Kula
bliznakinja. Međutim, ni razmišljanja o ocu nju ne navode da pokaže nekakve
emocije or something. On je tu zapravo kao nekakav plot device, mada u suštini,
kad se sve sabere i oduzme, uopšte nije bio neophodan.
Osnovna stvar
oko koje se sve vrti, i što je ujedno urađeno ubjedljivo najgluplje u cijeloj
knjizi, jesu misteriozni video klipovi koji se pojavljuju na internetu. To su
segmenti nečega, pojavljuju se u
relativno ravnomjernim intervalima (ali na različitim mjestima), traju vrlo
kratko (cirka jednu minutu) i predstavljaju apsolutni fenomen. Čitav Internet
bruji o njima, tu je gomila zaluđenika koji ih analiziraju u tančine,
pojavljuju se na televizijskim vijestima, a našu heroinu bogati gazda nekakve
reklamne kompanije angažuje da pronađe autora tih klipova, ko da mu u najmanju
ruku život od toga zavisi.
Pa dobro,
pitaćete se vi, šta se dođavola dešava na tim klipovima? Ako se sjetimo zadnjih
korica i „tajne koja je uznemirujuća“ i uzimajući u obzir da su ti klipovi
(popularno nazvani Materijal aka The Footage) globalni fenomen, to neizostavno
mora biti nešto megastravično, tipa neko hosteloliko kasapljenje, stravični
snuff sa maltretiranjem nedužne djece ili u najmanju ruku autentični snimci
jezivih japanskih dugokosih prikaza koje narušavaju granicu između našeg i
svijeta duhova i pokazuju da moramo da se odreknemo dosadašnjeg racionalnog
pogleda na svijet jer on ne može da odgovori na sva pitanja koja život
postavlja pred njega. Right? A onda će se na kraju ispostaviti da iza svega
toga stoji neka supertajna multinacionalna masonska korporacija i da su SVI dio
te igre i onda će da bude kao kraj Invazije
kradljivaca tijela... i...
E pa NI BLIZU!
Pazite molim vas šta je u pitanju: Na početku knjige Kejsi saznaje da se
pojavio najnoviji klip, 135. po redu, te da se u tom klipu dešava nešto
nesvakidašnje. I zaista, u tom (da naglasim, sto trideset petom) dijelu neki lik i neka cura se poljube
(!!!!!!!!!!)
Nadam se da ste
se relativno brzo vratili na stolice nakon pada na pod od stravičnog šoka koji
je ovo prouzrokovalo. E sad, da vidimo šta sve ovo znači. Taj GLOBALNI FENOMEN,
koji analizira čitava armija fanatika širom svijeta, sastoji se od snimaka
muškarca i žene koji rade ne znamo tačno šta (jedino 135. klip je opisan u
knjizi), ali vrhunac svega toga je poljubac.
Ej! Dakle, ne znamo šta je bilo u prethodna sto trideset i četiri dijela, ali
znamo sigurno da nije bilo nikakvih poljubaca, a mislim da bezbjedno možemo da
pretpostavimo da nema ni nekih ubistava ili čudovišta, jer bi to izazvalo veću
pompu od poljubca. I dakle armije analitičara i zaluđenika su se okupile oko sto trideset i četiri fragmenta na
kojima se ne dešava apsolutno ništa.
Šta li je to privuklo toliku pažnju Gibson mudro ne opisuje (a i šta bi uopšte
mogao da opiše?), ali bez pardona očekuje od nas da povjerujemo da je čitav
svijet poludio oko snimaka na kojima se ne dešava ništa i da su svi strpljivo izdržali sto trideset i četiri dijela do tog infamoznog poljupca. Idi begaj,
Gibsone! Ovakvu budalaštinu nisam pročitao još od... ma ne znam jesam li ikad pročitao nešto gluplje od ovoga.
Gibson očigledno
nije gledao Videodrom, a biće da nije čuo ni za Ring i druga djela koja imaju
(donekle) sličnu tematiku. I mada je to čista digresija – kako da se sad ne
prisjetimo genijalnosti tog japanskog
genijalnog filma (a i njegovog prilično dobrog američkog rimejka) koji nam
infamozni snimak eksplicitno prikazuje na samom početku i taj snimak jeste sve to što se u filmu najavljuje,
dakle jeste opčinjavajući i uznemirujući i sve to? E za takav snimak bi postao globalni fenomen, a ovaj Gibsonov bi
vjerovatno poslije dva ili tri dijela bio proglašen za čisti davež i bataljen
po kratkom postupku.
Zapravo, to
možda u realnom svijetu – u Gibsonovom svijetu taj snimak (u kome se inače
ništa ne dešava) ima neku hipnotičku privlačnost, izmještenost iz
prostorno-vremenskog konteksta, tako da su horde fanova između ostalog
motivisane i da otkriju gdje je sve to snimano i koje bi trebalo da je vrijeme
radnje (if any).
Tu negdje nam
stiže još jedna najveća glupost u literaturi dvaes prvog vijeka, a i šire.
Naime, naši vajni zaluđenici mrtvi ozbiljni raspravljaju o tome da li je film
snimljen sa živim glumcima ili je kompjuterski generisan (?!?!?!?). Pazite,
molim vas, ovo se dešava dvije hiljade druge godine, dakle sedam godina prije
Avatara (koji ionako ni sam nije potpuno kompjuterski generisan), u vrijeme
kada je Final Fantasy bio vrhunac
kompjuterskogenerisane animacije. Dakle, evo sad, skoro deset godina nakon
dešavanja u knjizi, tehnologija još nije ni
blizu da stvori kompjuterski generisan lik koji bi bio potpuno vjeran
stvarnosti, a Gibson očekuje od nas da povjerujemo da je moguće da se to desi
2002. Pliz pliz PLIZ, mejk it gou avej!
Kejsino
otkrivanje porijekla snimka je, mora se priznati, zanimljivo. Početak priče je
zatiče u Londonu, a odatle putuje u Tokio i Moskvu, uz pomoć saradnika otkriva
šifre u snimku, ispituje tajne mape i sl. i sve je to vrlo kompetentno, osim
što nam nad glavom stalno visi pitanje „What's the point???“.
Pored toga,
pokazuje se, nažalost, da Gibson blagog pojma nema sa pisanjem trilera, ko da
nikad u životu nije pročitao nijednu knjigu Agate Kristi. Kejsi bez ikakvih
problema otkriva rješenje misterije snimka, koje je jednako nezanimljivo kao i
sama „misterija“ i sve se to dešava potpuno pravolinijski, praktično bez
ikakvog poremećujućeg faktora. Pri tome je zanimljivo kako problem nije mogao
biti riješen bez pomoći trojice likova na koje ona potpuno slučajno nabasa na
ulici. Kraj knjige je toliko antiklima(k?)tičan da bi čovjek pomislio „Dođavola,
kakvo razočarenje!“, samo da onaj prethodni dio takođe nije toliko prokleto
nemaštovit. U suštini, ovo je knjiga o apsolutno ničemu, gdje čitaoca pokreće
jedino očekivanje da do kraja postane o
nečemu. Meni je bila prilično zanimljiva i pročitao sam je dosta brzo, ali
sad kad sam vam rekao da je kraj izduvana lopta, apsolutno nema potrebe da je
čitate.
Maloprije sam
bio na Vikipediji i vidim da je Gibson izgleda načisto batalio kiberpank i
posvetio se pisanju nastavaka ove knjige. I'll make sure da ih ne pročitam, a
ti Vilijame si jedna teška budaletina. Nek ti Džoni Mnemonik oprosti za tvoje
grijehe. Such a waste – tako dobar naslov, tako dobre korice... :-(
8 comments:
evo. ja pala sa stolice. od soka da postoji veci hejter od mene u ovom multiverzumu :) a pattern recognition...volim.
Kakav si ti hejter ako OVO voliš??? :-)
dovraga sanja....jel vidis da je potrebno objasnjenje?
ah da...mislila sam na to da kad se radi o hejtu (kakvom god) da mu se predajem ko smrti. ti si zajebao i mene i smrt i hejt sam :)
elem. ako bi prestao toliko bukvalno da shvatas recenicu "mi nemamo buducnost jer nam je sadasnjost isuvise nestabilna"...mozda bi pronasao upravo lepotu pattern-a :P
Još me niko nije nazvao hejterom! Thanks, I guess... :-)
anytime...anytime. I guess... :)
ps. daj neki mail da posaljem nesto
Cool, da nije neka lova?!?! Njam njam!
aganlija@gmail.com
nije lova hejteru pohlepni! samo sam fina pa necu da te "pljujem" javno :))
Post a Comment