U narednih nekoliko postova pozabavićemo se trojanskim ratom, onako kako je predstavljen u filmu i literaturi. Prvi tekst bavi se komparativnom komparacijom nekoliko filmova o Troji i prvo mjesto gdje sam ga metnuo je forum Znaka Sagite (http://www.znaksagite.com/diskusije/) Za kvalitet ne odgovaram, to sam piskarao u vrijeme kad sam još bio vrlo mlad i prije nego što sam pročitao Ilijadu i Odiseju. U narednim tekstovima napisaću nešto više o ovim solidnim knjigama.
------------------------------------------------------------------------------------------
Uvod
S
vrha ovog traktata je da nižepotpisana
individua (to jest ja) čitaoce (to jest vas) udavi nasumičnim i besmislenim
trabunjanjem. Tema nije toliko bitna, ali evo – filmovi o Troji pružaju solidan
materijal za dugo i iscrpno maltretiranje.
Tekst je napisan na osnovu sljedeća tri filma:
Helen of Troy (1956) – režija: Robert Wise
Helen of Troy (2003, TV) – režija: John Kent
Harrison
Troy (2004) – režija: Wolfgang Petersen
Najraniju (Wiseovu) verziju ćemo
iste sekunde da izbacimo iz razmatranja i da se skoncentrišemo na preostala dva
vrlo dobra filma. Zašto? Iz prostog razloga što je taj film totalni krš,
crno-bijela budalaština gdje su svi Grci Srbi a Trojanci Bošnjaci, Paris je
heroj i razbija Menelaja u fer borbi samo da bi ga neki smrad zažagao mačem s
leđa i ubio na mjestu. Helena je prinuđena da se vrati kući s mrskim gadom
Menelajem, ali u svom srcu je svjesna da će u afterlajfu da se sretne s milim
Parisom. Čak i da zanemarimo crno-bijelost (nažalost, pod ovim ne mislim na
crno-bijelu fotografiju – film je u boji, ali nema boje, if you get my meaning,
wink, wink), teško je tolerisati užasne glumce. Ovi malo matoriji su koliko
toliko podnošljivi, ali glavno dvoje su kuku majko. Paris, iako heroj filma,
takav je mrljavac da je čudno kako ga i rođena majka voli, a kamo li najljepša
žena na svijetu. Or is she? Zapravo, njena sluškinja (koju glumi mlađana Brižit
Bardo) je mnogo ljepša. Pored toga, njihova «gluma» je takva da bi komotno
mogli da dođu na časove u Narodno pozorište Republike Srpske. Dobro, sad im je
malo kasno za to, znajući da je film snimljen prije pedeset godina, ali jasno
je na šta mislim.
Suma sumarum, u daljem tekstu
vjerovatno više nećemo pominjati ovaj film.
Bogovi
Zanimljivi su neki negativni
komentari koji su se pojavili u vezi sa Trojom Volfganga Petersena. Naime, neki
ljudi se žale na blasfemiju potpunog izbacivanja bogova iz priče. Kao, u
pitanju je skrnavljenje Homera i slično. Moram da priznam jednu rupčagu u svom
književnom obrazovanju – Ilijadu nisam čitao (mada planiram u skorije vrijeme),
ali mislim da je odluka o koncentrisanju isključivo na ljude potpuno prirodna i
zapravo jedina normalna. Kao što reče neko (preciznije: Kristina Đuković, http://jebotenik.blogspot.com/) – ubacivanje, pored svih
ovih silnih homo sapiensa, još i raznoraznih božanstava stvorilo bi pravu
latinoameričku sapunicu od filma. I konačno – izbacivanje bogova nije počelo od
Volfganga Petersena. I obje prethodne verzije (da, znam, upravo sam prekršio
obećanje dato u posljednjoj rečenici uvoda) to čine. Bajati film iz pedeset
šeste potpuno, a u TV seriji iz 2003 uloga bogova svedena je na to da se u
obliku vizije prikaže Parisov susret sa tri boginje (čini mi se da su u pitanju
Afrodita, Atina i Hera, ali nemojte me držati za riječ jer nisam baš dobro
zapamtio) na samom početku filma, kao i da se spomene da je Helena zapravo
Zevsova kćerka. To je otprilike to – u daljem toku događaja, pogotovo u samoj
borbi, njihov uticaj je ignorisan.
Helene (warning: this paragraph
contains NUDITY!)
Nakon što smo Zevsa i kompaniju
skinuli s vrata, red je da se pozabavimo i onim što je, bar na papiru, povod za
rat (o ovom povodu ćemo još da pričamo kad za to dođe vrijeme). I naravno, red
je da još jednom prekršim obećanje s početka teksta. Dakle, u filmu iz pedeset
šeste Helenu glumi Italijanka Rosanna Podesta, tipična plavuša iz tog vremena,
s tim da naravno nema ni zrnce harizme koju posjeduju neke njene poznatije
kolegice. Njena gluma (kao i gluma ostalih likova iz tog filma) je standardno
pozorišna i potpuno prevaziđena za današnje standarde. Za ondašnje ne znam. Što
se tiče TV verzije iz dvije iljade i treće, stvari su nešto bolje. Sienna
Guillory (poznata nam kao opaka Džil Valentajn iz filma Resident Evil 2) fino
izgleda na ekranu, mada ni njena gluma nije nešto o čemu biste pisali kući.
Međutim, Sienna je pristala da uradi jednu od najbizarnijih scena koje ste ikad
vidjeli u nekoj TV seriji – naime, hoda potpuno gola kroz ogromnu prostoriju
punu grčkih kraljeva. Ne pitajte za razlog. Dobro, reći ću vam. Ali kasnije.
Elem, tokom tog njenog hoda (kada je kamera prikazuje otpozadi, što je, mora se
priznati, scena o kojoj biste definitivno pisali kući) tu se negdje nađe i
Paris, koji je došao da ugovori sa Menelajem neki biznis oko šverca cigareta i
kad je vidio tako golu Helenu – bam! Nije ni čudo što mu se nešto poremetilo u
glavi. I konačno, što se tiče Troje iz 2004., u ulozi Helene je Diane
(Heid)kruger, poznata manekenka, koju su stvarno dotjerali da izgleda sjajno i
to je hands down od ove tri Helene ubjedljivo najljepša. Naravno, Diane
(Heid)kruger nije ništa bolja glumica od moje strine (koja, btw, čak i ne
postoji, pošto ja nemam čak ni strica, a to je apsolutni prerequisite da biste
imali strinu, osim naravno ako recimo imate i strica i strinu pa stric umre a
ostane strina, e u tom slučaju imate strinu a nemate strica, ali ja svakako
nisam imao strica in the first place), ali to nije toliko bitno, pošto se vrlo
malo pojavljuje u filmu. Za to malo ipak uspijeva da nam pokaže grudi, a bogme
i stražnjicu u jednoj potencijalno fenomenalnoj sceni kad leži gola na krevetu.
Ta bi scena (potencijalno bolja čak i od slične scene sa Charlize Theron iz
filma Cider House Rules) bila nešto o čemu biste pisali kući da se iznad ovog
prekrasnog ženskog tijela kao kakva zla kob ne nadvija prokleti golišavi Orlando
Bloom :x Kažu da je Volfgang Petersen planirao da se Helena uopšte ne
pojavljuje u filmu. To bi sa čisto filmske tačke gledišta zapravo bio odličan
potez (naravno, producenti to nisu dozvolili), ali bismo onda ostali bez Diane
(Heid)kruger i njenih prelijepih... očiju.
Parisi
Generalno, Helen of Troy (iz 2003) i
Troy su prilično komplementni filmovi – oba imaju i vrline i mane, s tim da
skoro uvijek ono što je dobro urađeno u jednom filmu škripi u onom drugom i
obrnuto (izostavljam naravno verziju iz pedeset šeste u kojoj sve škripi). To
je prilično frustrirajuće, zapravo, jer počnete da mislite «Jao, da su OVO
uzeli iz ovog filma, a ONO pak iz onog itd. imali bismo SAVRŠEN film o Troji!».
Tretman Parisa je jedna od stvari koje su (po mom skromnom mišljenju (zapravo
prekrižite ovo «skromnom»! ko dođavola piše ovaj članak, vi ili ja???)) bolje
urađene u TV filmu.
Prva očigledna prednost TV filma u
odnosu na spektakl Volganga Petersena je što Parisa ne glumi Orlando Blum nego
neki nepoznati glumac. Ovo predstavlja, cijenim, odstupanje od Homerovog
tretmana. Naime, Paris bi trebalo da je ušljivo balavo derište i za takvu ulogu
Orlando Blum je savršen. Ali, u TV verziji Paris nije baš sasvim žensko, ima
čak i neku harizmu, pa se u nekim trenucima opasno približava trenutku da
postane simpatičan (!). Ovde prvenstveno mislim na njegove antidržavne
stavove s početka filma.
Dakle, u TV filmu (u daljem tekstu:
TV film, naspram Troje iz 2004. koju ćemo od sada da zovemo Volfgangovim čedom)
pratimo šta se sa Parisom dešava od trenutka kad ga, na urgiranje vajne mu
starije sestre Kasandre (koja je kao neka proročica, gadura jedna) izbacuju
napolje s namjerom da ga koknu, jer je ona predvidjela da će on da donese
propast Troji. To je i jedan od razloga zašto je simpatičniji u ovom filmu nego
u ostala dva – morate bar malo da se sažalite na nekoga koga su kad je bio
novorođenče izbacili napolje u namjeri da ga ubiju na mjestu. Elem, njega
spašava nekakav čoban ili možda ribar, nije bitno, tek Paris postaje čoban nesvjestan
svog kraljevskog porijekla (inače, pravo ime mu je zapravo Aleksandros). Fakat
da vlast brutalno i nemilosrdno naplaćuje poreze izaziva kod pravednog Parisa
bijes i srdžbu prema režimu, a ko može da se ne identifikuje sa takvom
ličnošću? Kap koja preliva čašu jeste trenutak kad mu odnose voljenog bika da
bi ga iskoristili kao nagradu na nekakvom turniru u makljaži. Pored povećanja
simpatije prema Parisu, ovaj moment lijepo služi i da prikaže malo drugačiju
stranu Troje od apsolutnog savršenstva kako je predstavljena u drugim filmovima
(znate ono, bogat grad, prekrasni ljudi, mudar i pravedan kralj, ma da se
čovjek istopi, bolje neg' u Izraelu za vrijeme Solomona). Već sam pomenuo da se
Paris zaljubi u Helenu kad je vidi golu na derneku (on je inače otišao tamo da
pregovara sa Menelajem oko otvaranja kafane), mada ju je zapravo već vidio onda
kada je birao najljepšu boginju u pećini.
S druge strane, u Volfgangovom čedu
veza Parisa i Helene nema ni glavu ni rep. Prvi put kad ih vidimo zajedno, oni
su već konzumirali jedno drugo nekoliko puta, a odmah smo čašćeni dijalozima
tipa «Last night was a mistake!», ko da gledamo kakvu tinejdžersku dramurdu a
ne film o jednoj od najvećih bitaka svih vremena. Zahvaljujući srednjoj do
lošoj glumi obje strane, uopšte ne možemo da steknemo osjećaj da se njih dvoje
nešto pretjerano vole. Jedini osjećaj koji stičemo je da su oboje loši glumci.
Uglavnom, iako nisam čitao Ilijadu, pretpostavljam da je ovo «pravi» Paris. Ne
pretjerano veliki borac, ali ne odbija priliku da nekog zažaga strijelom iz
daljine (u pitanju je preteča modernih snajperista, koje smo vidjeli u ratu u
Bosni). Bastard.
Sad da se opet vratimo na TV film.
Da bi vratio svog bika, Paris odlučuje da se lično prijavi na turnir i
pobijedi, kad već nema drugog načina, jer je vlast gluva za njegove molbe. On
je, naime, tokom svog pastirskog života, u pauzi između sakupljanja ovaca i
čitanja romana o Šejnu iz pera (ne Kaktus) Džeka Slejda vrijedno učio borbene
tehnike i postao je respektabilan (ako već ne fenomenalan) borac. Nakon
nekoliko sređenih protivnika, dolazi finale u kojem se suočava sa ni manje ni
više nego princom Hektorom, najboljim fajterom u čitavoj Opštini Visoko, a
možda čak i u cijelom srednjebosanskom kantonu. Iako povrijeđen, Paris uspijeva
da sredi Hektora u teškoj i neizvjesnoj borbi, zahvaljujući jednom sretnom
potezu na samom kraju (zapravo nesretnoj intervenciji naporne Kasandre, koja je
dekoncentrisala Hektora svojim povicima «Kill him!!!»).
Nakon što Parisa proglase
pobjednikom i vrate mu njegovog bika, Kasandra obznanjuje da je to zapravo
Aleksandros, ono ljigavo malo đubre koje će da donese propast Troji. Kako je
Kasandra velika proročica (sve do tada je pogodila, uključujući pol djeteta,
izbijanje prvog i drugog svjetskog rata i pojavu Hitlera, kao i pobjedu Conge
nad Nalbandijanom na ovogodišnjem Mastersu u Parizu (gle, u Parizu, kakve li
ironije)), dakle pošto je Kasandra velika proročica, Prijam, Hektor i kompanija
sa dosta rezerve primaju Parisa nazad i on se vraća kući u kraljevski dvor, ali
suočen sa prilično hladnom atmosferom među najmilijima. Što li se nije vratio
da bude pastir, nije mi jasno. I ovde se tretiraju neka potencijalno bitna
pitanja, kao npr. sudbina pojedinca vs. sudbina države i sl. i to mi se sviđa.
All in all, šta se dalje dešavalo sa
ovim likom, biće ispričano kroz tekstove o ostalim likovima. Bitno je da
ponovimo da je Paris iz TV verzije mnogo simpatičniji i harizmatičniji lik i
jedini je ekranizovani Paris koji nije smjesta pobudio moju mržnju. Paris iz
Volfgangovog čeda je... well, Orlando Bloom.
Kasandra
Neobično, ali Kasandra je potpuno
ignorisana u Volfgangovom čedu, dok je u TV filmu veoma bitan lik. Ona se
pojavljuje i u onom filmu koji nećemo da spominjemo, ali ovde je baš
upečatljiva. Još kao malo dijete tražila je da se Paris ubije, a mnogo godina
kasnije, kad je odrasla, tražila je da se Paris ubije. I toliko se dernjala i
vikala da su je na kraju strpali u zatvor da je malo smire. Ne treba ni da
spominjem da je bila manje nego zadovoljna kad se pored sve muke još i Helena
pojavila tamo. To je ko da se posiječete na sječivo mašine za rezanje hljeba, a
onda vam neko gasi cigarete na toj rani. Ne sjećam se tačno šta se sa njom
desilo, ali mislim da ju je neko koknuo.
Tezej
Tezej (u tumačenju Stellana
Skarsgaarda) se ničim izazvan pojavljuje u TV verziji, otima Helenu, nešto
baljezga i i biva ubijen. Naravno, u ostala dva filma ga nema.
Hektor
Hektor je najveći heroj u Troji,
junačina u rangu jednog Milorada Čavića. U oba filma je tako, s tim da glumac
iz TV verzije ipak ima nešto manje harizme (mada je i sam jako dobar) i ipak je
tu Hektorovo nepovjerenje prema Parisu (čak i spremnost da ga kokne!) zbog
Kasandrinog proročanstva. S druge strane, u Volfgangovom čedu on je praktično
glavni lik, borac apsolutno bez mane i straha, u tumačenju fantastičnog Erika
Bane. Taj čovjek zna kako se antički heroj prebacuje na ekran i svaka mu čast
za ovu ulogu. On je zaslužan i za jednu od najboljih scena u sva tri filma –
kad nakon borbe s Patroklom (za koga je mislio da je Ahil) skine njegovu masku,
njegov izraz lica, bez ijedne izgovorene riječi, jasno govori «Oh, Fuk Mi, ubio
sam dijete!». Fenomenalno! Ukratko – na polju Hektora apsolutnu prevagu (uz
poštovanje prema anonimnom glumcu koji je bio dosta dobar u TV verziji) odnose
Erik Bana i Volfgangovo čedo. Šta je na kraju bilo sa Hektorom, vidjećemo kad
budemo govorili o Ahilu.
Ahil
Ahil je, uz Hektora, praktično
centralni lik Volfgangovog čeda. Fenomenalan ratnik, antički zavodnik plavušan,
koji spava s nekoliko žena odjednom, jedino što mu je u životu bitno je da se
proslavi toliko da ga buduće generacije pamte hiljadama godina (i uspjelo mu
je, right?). However, Ahil ipak nije bezdušno đubre. Čak se malčice i zaljubio
pa je kroz onu papazjaniju na kraju pokušavao da pronađe svoju curu, ali je
nadrapao od onog smrada Parisa. Takođe, Ahil ne može da smisli Agamemnona –
korijeni sukoba leže u jednom honoraru koji je zbog neke papirologije legao na
Agamemnonov račun, a ovaj odbio da ga isplati Ahilu. Kasnije, Ahil jednostavno
ne benda živu silu i potpuno ignoriše fakat da mu je Agamemnon nadređeni, pa
tako u jednom trenutku jednostavno odbija da se dalje bori i to traje sve dok
Hektor ne sredi Patrokla (Ahilovog mladog rođaka) i direktno navuče sebi bijedu
na vrat (čitaj: Ahilov bijes). U onoj verziji o kojoj ne govorimo eksplicitno
je navedeno da Ahil ne želi da se bori jer mu Agamemnon nije dao herojski
kredit. I u ovoj se manje-više svodi na to.
Ovaj junak je ujedno i ubjedljivo
najslabija tačka TV verzije. Zahvaljujući činjenici da je tamo glavni lik
Agamemnon, neki drugi heroji su morali da saferuju, pa je tako Ahil sveden na
fusnotu i to na lošu fusnotu. Predstavili su ga kao sirovog primitivnog ćelavog
rmpaliju koji u jednom trenutku iz čista mira vrisne «Blimey, pa ja sam se vrlo
malo pojavljivao u ovom filmu! Hektore, dođi da te ubijem!» i onda ubije
Hektora i počne da ga vozika oko zidina grada. Ovo je predstavljeno u
kombinaciji sa drugim scenama, ali bolje i tako nego nikako, kao u Volfgangovom
čedu. Čak ni pola sata duži Director's Cut ne sadrži scenu vožnje. Još jedna
ilustracija koliko je Ahil u TV filmu marginalan lik je što uopšte ne postoji
sukob između njega i Agamemnona. On čak jasno nekoliko puta izjavljuje «I fight
for King Agamemnon!»
Suma sumarum – Ahil u tumačenju
uglavnom dosta dobrog (izuzimajući povremeno isturanje donje vilice, koje čini
da čovjek liči na uvrijeđenog trogodišnjeg dječačića) Breda Pita je apsolutno
trijumfalan u odnosu na TV verziju.
Menelaj i Agamemnon
Braća su, pa je red da ih
predstavimo zajedno. Agamemnon, kao konstantno najveće đubre antičkog svijeta i
njegov promjenljivi mlađi brat Menelaj su zapravo motori kompletnog trojanskog
rata. Iako u Volfgangovom čedu u njihovim ulogama imamo sjajne glumce Briana
Coxa i (meni veoma dragog) Brendana Gleesona, vjerujte mi na riječ – likovi u
TV verziji su mnoooogo bolji i ostaje mi samo da se žderem i da mislim kakav bi
to film bio da su njih ubacili u ovu holivudsku verziju.
Da se razumijemo – Brajan Koks je odličan. Ali
Agamemnon je upravo fascinantan negativac, prava inspiracija za moderne ratne
zločince. O tome kakav ludak je u pitanju najbolje govori ne njegova totalna
manija za osvajanjem svega živog (to su imali i Hitler i Napoleon i Stefan
Dušan) nego trenutak koji je ignorisan u Volfgangovom čedu, a prikazan u TV
verziji – nejmli, kad manijak bez trunke razmišljanja žrtvuje rođenu kćerku
Ifigeniju samo da bi dobio dobar vjetar za put u rat. U TV verziji on je još iz
čista mira silovao Helenu kad je došla da se ponudi Grcima u zamjenu da ovi ne
srede Trojance, a na kraju je nadrapao kad ga je izbola rođena žena
Klitemnestra, koja je imala određenih zamjerki na ubistvo jadnog djeteta (u
Volfgangovom čedu Agamemnon je nadrapao kad je pokušao da obljubi Ahilovu curu
pa ga ova zbola nožem, okreni-obrni, žene su mu došle glave). Inače, u TV
verziji Agamemnon mučki rokne Parisa s leđa taman dok se ovaj grli sa svojom
curom i tako ga pošalje u vječna lovišta, dok njih dvoje u Volfgangovom čedu
bez problema zbrišu u inostranstvo sa konvojem izbjeglica.
Jasno je da je za ulogu jednog ovakvog
psihopate neophodan pravi autentični filmski psihopata. Autori ovog filma našli
su ga u fenomenalnom Rufusu Sewellu, koji taj neki ludačko-ubilački pogled ima
po definiciji, te mu ovakva uloga nije predstavljala problem. Recimo scena kad
on drnda Helenu dok Menelaj pokušava da se probije kroz kordon policije i
spriječi ga u tome je jednostavno da se naježiš. Naročito pogled koji mu uputi.
Ako se sjećate Velikog Dijabola iz istoimene epizode Dilana Doga, tamo čini mi
se ima sličan pogled. Ukratko – Rufus Sewell je genije i njegov harizmatični
portret Agamemnona je jednostavno (uz konkurenciju uloge Erika Bane) najbolja
performansa u oba filma.
Velike su razlike u tretmanu Menelaja i opet na
štetu Volfgangovog čeda. Tu je Menelaj još jedan pohotni matori starac kome je
do Helene stalo ko do stare krpe i želi je nazad samo da bi, citiram ga, «mogao
da je zadavi sopstvenim rukama». U suštini, pored dominantnih Ahila i Hektora
Menelaj nije previše bitan, te mu Volfgang Petersen dozvoljava da pogine od
Hektorove ruke zato što je dirao njegovog malog brata.
S druge strane, za razliku od Volfgangovog čeda
i verzije o kojoj ne govorimo, u TV filmu je Menelaj dosta simpatičan lik,
mlađi čovjek bez brade. On dobija Helenu kockom, ali dođavola, ona mu se ipak
jako sviđa i nije čiter i varalica. Ova TV verzija je jedina gdje on stvarno do
krajnosti pobjesni isključivo zbog te brutalne krađe žene i ide u rat samo da
bi nju doveo nazad. E sad, druga je stvar što Agamemnon ima druge planove.
Prilikom borbe s Parisom on trijumfuje, ali ga ne ubije već njih dvojica malo
prodivane i Menelaj pokaže uncu razumijevanja za Parisove motive i njegove
ljubavne jade. U posljednjoj sceni njemu Helena kaže «I cannot love you» na što
on odgovara «What will you do?», ona kaže «I will follow» i on onda «I accept».
I onda zajedno odšetaju u fejdaut. Sasvim solidan kraj za razliku od
stereotipnosti završetaka druga dva filma.
Uopšte, nikad mi se nije sviđalo to
predstavljanje svih Grka kao pomahnitalih pokvarenih ubica kojima je krađa
Menelajeve žene samo dobro opravdanje da pokolju Trojance. Ova verzija se bar
donekle razlikuje od takvih pojednostavljenih portretisanja i zaslužuje pohvale
s te strane.
Da sumiramo – Agamemnona i Menelaja uzeti iz TV
verzije.
Ostali likovi
Time smo čini mi se pokrili sve
osnove likove. Valja spomenuti još Odiseja koji je dosta dobro predstavljen u
obje verzije, ali ipak je tu Šonbin odličan u Volfgangovom čedu i odnosi
pobjedu. Već sam spomenuo ničim izazvanog Tezeja. Što se žena tiče, frapantno
je kako su u Volfgangovom čedu sve same slabe glumice. Ne zna se ko je gori –
Diane Kruger kao Helena ili Saffron Burrows kao Andromaha. Što se Prijama tiče,
u TV verziji ga glumi Džon Ris-Dejvis i mnogo je respektabilniji od Pitera O'
Tula, koji konstantno ima facu kao da ga nešto boli. Takođe mi se ne sviđa što
je bez ikakvih potpitanja potpuno spreman da u kuću pusti ženu spartanskog
kralja. Džon Ris-Dejvis je bar postavio neka potpitanja.
Trojanski konj
U verziji o kojoj nećemo da govorimo
toliko je veliki da u njega jedva mogu da stanu tri hobita. U ostale dvije
verzije je dobro napravljen, ali konjina iz TV verzije je nekako
veličanstvenija.
Krv, borbene scene i izgled generalno
Bez većih poteškoća pobjedu odnosi
Volfgangovo čedo. Sjajna koreografija, nekoliko dosta krvavih scena, gomila
statista, odlična scenografija, haos, vatra, eksplozije, sve savršeno za jedan
pravi spektakl. TV verzija takođe nije loša po tom pitanju, ali apsolutno nema
poređenja za holivudskim megaspektaklom. E sad, kako najveći dio od tri sata i
deset minuta koliko traje Volfgangovo čedo otpada upravo na sjajne scene borbe,
jasno je da na kraju ovaj film moramo da proglasimo najboljim.
Daklem: Najbolji od ovih filmova je
Troja Volfganga Petersena, prvenstveno zbog sjajnih scena borbe, izvanrednog
lika Hektora i ne mnogo slabijeg Ahila. Prednosti TV verzije su Agamemnon i
Menelaj i još poneka scenaristička rješenja. Npr. čitav uvod u rat je urađen
mnogo bolje – u Volfgangovom čedu to je nekako smušeno, kao da je scenarista
bio pijan, pa sam u jednom trenutku pomislio «Kad će ovi već jednom da prestanu
da kenjaju i da počnu da se bore?». Naravno, kad Grci krenu prema Troji, film
počinje da biva sve bolji i bolji i do kraja praktično nema mana (osim
izostavljanja Ahilovog tegljenja Hektora oko grada). Ukratko – zbog potpunosti
utiska i te kako vrijedi pogledati obje verzije. Eto vam sad.
------------
To bi bilo to. Smatrajte se upozorenim da ću na svaki negativni komentar odgovoriti sa "Bitch please".
No comments:
Post a Comment